Współpraca się opłaca
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
z zakresu profilaktyki i wychowania
Autor i realizator innowacji: mgr Agnieszka Wyszomierska
Tytuł innowacji: Współpraca się opłaca
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56 z 2002 r. poz. 506, zm. Dz. U. Nr 176 z 2011 r. poz. 1051)
Rodzaj innowacji: profilaktyczno - wychowawcza
Czas realizacji: 1 marca 2023 – 1 luty 2025 (rok szkolny 2022/23, 2023/24, 2024/25)
Miejsce realizacji:
Innowacja pedagogiczna o charakterze profilaktyczno – wychowawczym z zakresu kompetencji emocjonalno - społecznych, będzie realizowana w Szkole Podstawowej nr 43 w Bytomiu.
Klasy objęte innowacją: Uczniowie klasy IV - VIII Szkoły Podstawowej nr 43 w Bytomiu.
Program na którym oparta jest innowacja:
Program wychowawczo - profilaktyczny Szkoły Podstawowej Nr 43 w Bytomiu. W szczególności obszar relacji - kształtowanie postaw społecznych.
Pakiet multimedialnych programów terapeutycznych usprawniających umiejętności społeczne i komunikacyjne dzieci i młodzieży. LEARNETIC „Rozwijanie kompetencji emocjonalno społecznych”
Aplikacja VR Looper
Wstęp
Umiejętność współpracy jest jedną z kluczowych kompetencji dzisiejszego społeczeństwa a jednak bardzo zaniedbaną z uwagi na stałą, już wśród najmłodszych, rozwijaną tendencją do rywalizacji, rankingów oceniania i prestiżu wyników indywidualnych. Presja indywidualnego rozwoju i bycia najlepszym powoduje trudności w budowaniu relacji, podziale zadań, dostosowaniu się do wyznaczonej przez grupę roli. Wywołuje to moc trudnych emocji, wzajemnych oskarżeń o porażkę w trakcie pracy grupowej, czy wycofywania się z udziału w zadaniu wymagającym współpracy i brania na siebie współodpowiedzialności.
Wprowadzenie w naszej szkole innowacji pedagogicznej „Współpraca się opłaca” ma pokazać młodym ludziom zalety płynące z rozwijania umiejętności wspólnego działania. Ma nauczyć ich doceniania zdolności drugiej osoby, wykorzystania ich w celu skutecznego i sprawnego działania a także podziału pracy, dzięki której jej wynik jest efektywniejszy i szybszy aniżeli wykonanie indywidualnego zadania. A wreszcie dać poczucie przynależności, wspólnej radości z sukcesu i wspólnego przeżycia porażki, którą zdecydowanie łatwiej wtedy udźwignąć, nie przerzucając odpowiedzialności na jedno z uczestników tylko na planowanie i organizację pracy.
Zakres i założenia innowacji
Innowacja zostanie wprowadzona we wszystkich klasach starszych i realizowana będzie przez dwa kolejne lata w wymiarze 2 do 3 godzin dla każdej z klas, w zależności od liczebności grupy i tempa pracy.
W czasie trwania innowacji uczniowie będą realizować program zgodnie ze scenariuszem nr 16 z programu LEARNETIC „Rozwijanie kompetencji emocjonalno społecznych” – „Współpraca się opłaca”. Poszerzonego o wykorzystanie okularów VR i aplikacji Looper, w której w bardzo jasny sposób ukazany jest proces współpracy, jego etapy, podział na zadania i wykorzystanie umiejętności oraz predyspozycji uczestników.
Oczekiwane efekty innowacji
Wprowadzenie innowacji powinno przynieść wymierne efekty zarówno dla uczniów, jak i dla szkoły:
-
zwiększenie gotowości i motywacji do współpracy i współdziałania w grupie - zespole projektowym, w tym brania na siebie odpowiedzialności za przydzieloną i wykonaną pracę,
-
poprawa relacji i kontaktów interpersonalnych,
-
większa gotowość do spokojnego rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych,
-
wzmocnienie poczucia własnej wartości i świadomość swoich mocnych stron,
Cele innowacji:
Cele ogólne:
-
rozwój umiejętności społecznych
-
zrozumienie istoty pracy zespołowej,
-
doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
-
umiejętność wykorzystania swoich mocnych stron
-
wzrost poczucia własnej wartości
-
kształtowanie postawy otwartości wobec innych osób i ich różnorodnych umiejętności oraz predyspozycji także fizycznych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-
zwiększenie świadomości znaczenia pracy grupowej, sensowności podziału pracy na etapy oraz dzielenia zadań według mocnych stron członków grupy
-
umiejętność wyrażenia własnych poglądów i pomysłów bez krytyki innych
-
umiejętność aktywnego słuchania i akceptacji pomysłów innych
-
dostrzeganie pozytywnych i mocnych stron innych osób
-
aktywnie współpracować z różnymi osobami w grupie
-
znajomość swoich mocnuch strony i umiejętność podejmowania świadomej decyzji jak najlepiej je wykorzystać
-
umiejętność budowania więzi , przynależności do grupy
-
kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej
-
przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi
-
rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.
Zakres tematyczny innowacji
Tematyka zajęć dotyczyć będzie zalet współpracy oraz warunków jakie muszą zostać spełnione aby była ona skuteczna i efektywna. Na podstawie aplikacji VR Looper uczniowie samodzielnie wyciągną wnioski dotyczące etapów pracy, podziału zadań według umiejętności i predyspozycji członków grupy. Następnie w oparciu o program multimedialny „Rozwijanie kompetencji emocjonalno społecznych”
sformułują i przedyskutują definicję współpracy, zastanowią się również nad zaletami wykonania zadania w sposób zespołowy i korzyści płynących z tego, że każdy w grupie jest inny i posiada różne predyspozycje zarówno intelektualne jak i fizyczne, które mogą przyczynić się do sukcesu grupy. Na koniec w formie zabawy wykonają kilka zadań praktycznych wykorzystując poznaną wiedzą i wspólnie ustalając warunki współpracy w grupach oraz podział zadań.
Ramowy plan innowacji:
Rok szkolny 2022/23 - klasy VII i VIII
Rok szkolny 2023/24 - klasy V,VI, VII
Rok szkolny 2024/25 - klasy IV, V
Metody i techniki pracy
Metody realizacji celów innowacji będą uwzględniały różnorodne metody, formy oraz techniki pracy z uczniami.
-
metoda komunikacyjna (dyskusja, rozmowa kierowana, gry dramowe),
-
metoda podająca,
-
metoda bezpośrednia (uczniowie podczas lekcji sami używają prezentują zdobytą wiedzę organizując pracę grupową)
Formy i techniki pracy:
-
praca indywidualna
-
praca zbiorowa
-
praca w grupach i parach
Materiały i środki dydaktyczne:
-
okulary VR i aplikacja VR Looper
-
program multimedialny „Rozwijanie kompetencji emocjonalno społecznych”
-
zestaw multimedialny (laptop z dostępem do Internetu, rzutnik, tablica multimedialna i głośniki),
-
karty pracy z zasobów programu multimedialnego „Rozwijanie kompetencji emocjonalno społecznych”
Ewaluacja
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec każdego roku szkolnego. Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów podczas zajęć oraz zbierane będą informacje o pozytywnych efektach wychowawczych.
Ewaluacji podlegać będą:
-
skuteczność metod, technik i form pracy na zajęciach;
-
atrakcyjność programu dla uczniów;
-
użyteczność programu dla jego uczestników;
Narzędziem ewaluacji będą:
-
obserwacja pracy uczniów, ich zaangażowania i poziomu zainteresowania;
-
rozmowy z uczniami;
-
konsultacje z rodzicami;
-
analiza postępów i osiągnięć uczniów w pracach zespołowych;
-
ankieta skierowana do uczniów;